Tips Wandelliederen  

In essentie is wandelen niets anders dan lopen, zoals je dat op jonge leeftijd al leert; afwisselend de ene voet voor de andere zetten en vice versa. Toch blijkt dat wandelen soms problemen - in de zin van lichamelijke klachten - oplevert. De meest voor de hand liggende oorzaak van klachten is overbelasting van (ongetrainde) spieren. Wie direct vanuit de goed ingezeten bureaustoel 20 kilometer gaat Lopen, loopt een groot risico de volgende dag diezelfde bureaustoel niet meer uit te kunnen komen vanwege de spierpijn. Hoewel wandelen geen bijzonder intensieve vorm van lichaamsbeweging is duurt een wandeling meestal aanzienlijk langer dan een potje squashen. Het is dus verstandig om, zoals bij iedere vorm van lichamelijke inspanning, enige voorzichtigheid te betrachten en de inspanning geleidelijk op te bouwen.

Bij wat langere wandelingen kan het geen kwaad om de beenspieren te strekken, zoals joggers doen. Doe dit niet vooraf, maar bijvoorbeeld na een kwartier wandelen, zodat de spieren enigszins opgewarmd zijn. Aan het einde van de wandeling kan het ritueel herhaald worden.

Een tweede veel voorkomende bron van klachten is overbelasting van enkels en knieën. Dit treedt met name op in heuvel- en bergachtig gebied, aangezien de meeste onder ons niet gewend zijn op een niet-horizontale ondergrond te lopen. In de praktijk blijkt de hoge schacht van stevige berg(wandel)schoenen veel enkelklachten aardig te kunnen voorkomen. Met knieklachten is het helaas minder simpel. Sommige wandelaars hebben baat bij een wandelstok, maar het juiste gebruik daarvan vereist oefening. Bij aanhoudende klachten is het zonder meer verstandig een (sport)arts of fysiotherapeut te raadplegen, om blijvende schade aan de gewrichten te voorkomen!

Een laatste punt van aandacht is het risico van verwonding door een valpartij. De meeste mensen hebben weinig moeite met het lopen op goed onderhouden paden, maar buiten de paden wordt het een ander verhaal. In de bergen is het vaak noodzakelijk om bij iedere stap te kijken waar de voet neergezet moet/kan worden. In het begin is dit erg inspannend - en ook vervelend, want je komt nauwelijks aan iets anders toe - maar ook hier baart oefening kunst. Wanneer de moeilijkheidsgraad van het terrein geleidelijk wordt opgevoerd, leert men de eigen mogelijkheden (en beperkingen) vanzelf kennen.
Inschrijving De wijze van inschrijving en het bewijs van inschrijving Waarom deze website? Het ontwikkelen van deze website is een initiatief van Henzen ontwerp & communicatie.
         
Copyright © 2007 | Disclaimer | Sitemap
Designed by Henzen ontwerp & communicatie